Zesde leven

Ik bleef even langer bij het koffiezetapparaat hangen dan nodig was. Terwijl ik mijn “ik-ben-heel-druk-en-geconcentreerd-bezig” gezicht perfectioneerde, zette ik mijn oren des te wijder open.

Mijn collega was namelijk in een gesprek met een klant verwikkeld geraakt en ik kwam even nonchalant polsen of ik haar moest redden.

“Ik zie dat jij een heel erg oude ziel hebt.” zei de klant tegen mijn collega. De man had een t-shirt aan waar Chanel op stond met daar overheen een heuptasje waardoor zijn dikke buik goed te zien was. Hij zweette hevig.

” Aan je ogen zie ik het. Lieve ogen, oude ogen. Ik denk dat jij nu al in je zesde leven zit. Dat is het het laatste leven voordat je naar de zevende hemel gaat. Dat betekent dat je, even snel uitrekenen hoor, al 255.000 jaar oud bent. Ik ben ook al zo’n 240.000 jaar oud. Maar jij bent een engel. Ik denk dat jij de beschermengel van Gorbatsjov zou kunnen zijn. Of Che Guevara. Echt!”

Mijn collega glimlachte vriendelijk en bleef aandachtig luisteren. Ik was ondertussen toch echt klaar met mijn koffie en kon niks anders bedenken om te doen, dus liep ik maar weer terug naar mijn werkplek, hoewel ik super nieuwsgierig was naar de rest van het gesprek.  Terwijl ik wegliep hoorde ik de man aan mijn collega vragen of hij haar hand mocht kussen. Ze wees hem beleefd af.

Toen de man niet veel later weg was, ging ik terug naar mijn collega om te vragen of ik haar had moeten redden.

” Nee hoor. Hij stonk een beetje naar alcohol maar hij was heel aardig en vriendelijk. Ik zag wel dat je even wat langer bleef hangen inderdaad. Ja, ik schijn een engel te zijn.” zei ze met een stralende glimlach. Misschien had de man wel gelijk.

3 thoughts on “Zesde leven”

Geef een reactie

