Prima ballerina

Vanochtend heb ik, na 16 jaar, weer aan klassiek ballet gedaan. Ja, neem die zin maar even goed in u op. Zes-tien jaar. Dat is een heel mensenleven.

Als heel klein meisje zat ik op ballet en wilde ik later het aller-liefst ballerina worden. Prachtige pakjes aan, je haar strak in een knot en heel veel dansen, dat leek me wel wat. Mijn naam had ik ook vast mee en het Zwanenmeer heb ik talloze keren gezien. 

Daarna zat ik op jazz ballet, want dat was veel stoerder. Maar op een gegeven moment was ook jazz ballet niet leuk meer. Ik weet eigenlijk niet meer waarom, maar ik kwam er wel steeds meer achter dat het heel hard werken was, dat dansen. En zo gingen er jaren voorbij, zonder dat ik aan ballet deed of er ooit aan dacht om het weer op te pakken.

Totdat ik enkele maanden geleden bij een dansstudio kwam te werken. Elke week zag ik de meisjes (en spaarzame jongens) in hun pakjes door de studio zwieren en de kleine ballerina in mij kwam weer tot leven. Dat wilde ik ook! Dus kocht ik vorige week balletschoenen en stond ik vanochtend vroeg aan de barre pas de bourres, pliés, relevés en développés te doen.

Het was allemaal wel erg ver bij mij weggezakt,  want ja, 16 jaar,  dat is best lang geleden, zeg nou zelf. Dus het duurde wel even voor ik er weer een beetje in zat. Aan de andere kant was het leuk om te merken dat ik niet de aller-slechtste was, bij deze beginners les klassiek ballet. Wat ik wel teleurstellend vond, was dat iedereen echt bloedje serieus was. Er werd nauwelijks gelachen en iedereen keek strak voor zich uit. Hoort dat bij klassiek ballet? Onze gay balletdocent deed wel zijn best om een fijne sfeer te creëren, maar had last van zijn rug en er duidelijk ook niet ontzettend veel zin in.  

En nu ben ik echt totaal gevloerd en kan ik morgen waarschijnlijk niet lopen van de spierpijn. Maar mijn droom om ballerina te worden is weer even tot leven gekomen. Bovendien ben ik behoorlijk trots op mezelf dat ik, na ernstig ziek te zijn geweest, de energie, kracht en het uithoudingsvermogen (weer) heb om dit soort dingen te doen. Applausje voor mezelf!!!

Nu kijken of het me volgende week weer gaat lukken om op zaterdag om 9 uur op te staan om bij de les te zijn. Pfoe… 

3 thoughts on “Prima ballerina”

  1. swaan, wat ben je goed bezig! en nee, dan bedoel ik natuurlijk niet alleen met ballet-ten, maar gewoon met je blog. ga zo door, zou ik zeggen, als ik niet vond dat dat te schooljuffrouw-achting klonk. nou ja, zet ‘m op dan maar. veel liefs,

    jaqueline

  2. Formidabel, chapeau (denk je niet Suzanne?). Ik weet wel al een goed excuus om zaterdag niet te gaan. Zondag mag je namelijk niet te veel spierpijn hebben. Maar dat vertel ik je niet want dan ga je zeker niet. Het wordt trouwens mooi weer, hoera! Ik bedoel formidabel chapeau!

Geef een reactie

