Hollandse nieuwe

Waar was u toen u de nieuwe haring 2008 proefde? Zelf was ik in het Noord Hollandse Bergen.

Alvorens de haring te kunnen eten, stond ik eerst minstens 10 minuten in de rij, aangezien de mevrouw van de visstal hoogstpersoonlijk elke haring eerst apart schoon maakte. Al wachtend hoorde ik het liedje “Nieuwe haaaa-ring, nieuwe ha-ring, de nieuwe haring is zojuist weer in het land!” wel honderden keren voorbij komen. Het kwam uit een klein boxje dat in de prullenbak verstopt zat. En ik stond naast de prullenbak.  “Mooi he” zei de mevrouw van de visstal. “Ik ben de enigste die dat liedje heeft. Geen enkele andere visstal heeft dit liedje. Daarom komen ze allemaal naar mij toe.” Dat laatste zou nog wel eens kunnen kloppen want de rij werd steeds langer. En hoe langer ik wachtte, hoe meer ik zin kreeg in die haring. Voor mij bestelden mensen wel vier of vijf hollandse nieuwe. Het schijnt trouwens dat de haringen nauwelijks meer Hollands zijn, maar eerder Noors of Schots.

Eindelijk was ik aan de beurt en bestelde één haring om op te eten. Na al die minuten wachten, had ik mijn haring denk ik binnen 30 seconden alweer op. Het was het wachten meer dan waard. Een heerlijk zacht, romig, zout visje gleed door mijn keel naar binnen. Na genietend bedankte ik en liep weer door. De hoek om gekomen, bleek hier nog een viskraam te staan. Maar daar stond helemaal niemand in de rij. Er stond sowieso niemand voor de kraam. Ik had blijkbaar gevoelsmatig de beste visstal van het dorp uitgekozen. Tevreden zette ik mijn dag voort.

8 thoughts on “Hollandse nieuwe”

  1. Waar ik was toen ik de eerste Hollandsche Nieuwe van 2008 proefde? Op mijn werk. In de haven. Zonneschijn en dieselgeur. De beste haring ooit! Feest! Hahaha!

  2. Leuk stukje! Ik at mijn eerste dit jaar vandaag bij de volendammer bij de Cuyp—om half 4 ’s middags. Met een glaasje korenwijn erbij! Lekker! Goed stevig, rood, met een echte zeesmaak. Proost!

  3. Ik heb ‘m nog niet mogen proeven. Moet me eerst nog door drie emmers oude heen werken. Thuis leerde ik namelijk eerst mijn bordje leeg te eten alvorens opnieuw op te scheppen.

  4. Thuis met een haring van de appie (bonus). Wat minder romantisch maar toch ook heel lekker & met een flesje witte wijn werd het toch nog gezellig.

  5. Tja, vishater als ik ben, gaat dit helemaal aan mij voorbij. Maar ik lees het met veel plezier. Verdomd interessant, mensen die uit vrije wil mijmeren over het eten van een haring!

  6. Schitterend verhaal! Ik zie het voor me. Toen ik dit aan iemand vertelde, kreeg die persoon prompt de slappe lach. Zelf heb ik de nieuwe vangst zeebanket nog niet geproefd. Komt dit weekend

Geef een reactie

