What’s up?

Wat is dat toch? Als iemand aan je vraagt hoe het gaat en je antwoordt: “Mwah, niet zo goed eigenlijk,” of “Ik heb betere tijden gekend,” dat mensen schrikken en haast beledigd zijn dat je niet gewoon “Prima hoor! Niks te klagen” hebt geantwoord.

Want het is natuurlijk de bedoeling dat je gewoon “Goed” zegt en dat de ander zegt ook “Goed” en zo is iedereen blij en gelukkig. Want je moet wel met het spel meedoen en als je niet meedoet, ben je flauw en vervelend. En door mee te doen, veins je dat je in elkaar geinteresseerd bent.

Ik word zo moe van dat veinzen. Kunnen we niet gewoon tegen elkaar zeggen: “He, het gaat nu eigenlijk helemaal niet zo goed met me. Fijn dat je er even naar vraagt.” Of verwacht ik nu teveel empathie van mijn medemens?

3 thoughts on “What’s up?”

  1. Het is zooooooooo waar wat je schrijft. Ik had dit stukje geschreven kunnen hebben, Swaan.
    Wat ik doe, ik draai het om. Soms kom ik mensen – die mij ooit iets over zichzelf verteld hebben – na lange tijd weer tegen. Wanneer ik terugval op dat voorval reageren ze verbaasd “goh, dat je dat nog weet”. Ik reageer even verbaasd: “vind je het vreemd dat ik naar je luister en het in mijn geheugen opsla?” Daar worden ze meestal heel ongemakkelijk van.
    De interesse vervlakt. Men wil niet geconfronteerd worden met slecht nieuws. Te ingewikkeld – te eng.

  2. Lastig is dat. Ik weet precies wat je bedoelt. Sinds ik ziek ben worstel ik hier mee, want vaak ging het gewoon niet zo goed.
    Nu gaat het beter en dat zeg ik ook en vermeld er dan bij dat ik nog met vanalles rommel… Dan merk je vanzelf of je er nog verder over uit moet/kan/wil wijden of dat het goed is als je het daarbij laat.

  3. Zo is het! Vooral niet meedoen met “het spel” hoor, Swaan! Tssss, belachelijk is dat eigenlijk hé. Toen ik in amerika woonde hadden we heel vaak mensen die belden met de vraag of we iets wilden kopen. Altijd begonnen ze met “How are you today?” Ik zei standaard iets heel persoonlijks, zoals dat ik boos was omdat mijn clownleraar me uitgescholden had die dag. Daar hadden ze niet van terug!

Geef een reactie

