Amsterdam, zondagochtend, 08.00 uur

Op de fiets door Amsterdam, op weg naar m’n werk. Wat is de stad toch mooi, zo vroeg in de ochtend. De zon schijnt op de donkergroene bladeren van de bomen langs de grachten en het is ontzettend stil, afgezien van een paar luidruchtig krijsende meeuwen en koeten.

Bij het Centraal Station zie ik een paar verdwaalde toeristen en mensen helemaal in het zwart gekleed die half slapend tegen een bushokje aanhangen. Aha, Sensation Black zal wel vannacht zijn geweest. Aangezien ik eerder deze week ’s ochtends vroeg helemaal in het wit geklede mensen her en der zag rondhangen.

Iemand veegt z’n stoep, verderop op de gracht is een man ijverig een boot aan het schuren. De klokken van de Westerkerk luiden en voor het Anne Frankhuis staat al een behoorlijk lange rij. 

Ik rij bijna twee dronken studenten aan, die midden op de weg lopen. “Halllloooooo!” lalt de ene. “Hallo,” zeg ik terug. “He, jij bent de eerste die ook Hallo terug zegt!” zegt de andere.

One thought on “Amsterdam, zondagochtend, 08.00 uur”

  1. Ik moet ook regelmatig vroeg op de fiets, maar ik woon op de Veluwe. Soms komt het voor dat ik op zondagmorgen, rond half 8 echt helemaal niemand tegenkom tijdens de 20 minuten fietsen! Heerlijk, zeker nu hier al die campings bomvol zitten (met mensen uit Amsterdam…)

Geef een reactie

