Een stukje

Kunnen mensen als-je-blieft eens ophouden met het gebruiken van het woord “stukje.” Ik bedoel niet in de zin van “een stukje schrijven” of “een stukje fietsen.” Nee, ik bedoel het zeer irritante “er komt toch een stukje rouwverwerking bij kijken” of “een stukje opvoeding is bij kinderen noodzakelijk” of “dat is een stukje agressie waar je tegen aan loopt.” Ik noem maar even wat willekeurige zinsnedes.

Ik vraag me dan af. Wat voor stukje precies? En hoe lang duurt dat stukje? En als dat ene stukje rouwverwerking voorbij is, kom je dan in een heel groot ander STUK terecht?

Bij een recente TV-hang-avond heb ik eens opgelet hoe vaak dit gebruik van stukje nu eigenlijk voorbij kwam. Nou, ik kan je zeggen, ontelbaar, beschamend vaak.

Ik vind het je reinste taalverloedering. En daar moet, mijns inziens, streng tegen opgetreden worden. Zie ook Merel haar ergernis, waar ik het roerend mee eens ben. Misschien kunnen we een taal politie instellen? Die er voor zorgt dat mensen die “stukje” op een onjuiste manier gebruiken een spraakverbod krijgen opgelegd. Dat lijkt mij nou nog eens een goed plan.

6 thoughts on “Een stukje”

  1. Altijd fijn, taalergernissen. 🙂 Dan nog een stukje reflectie: mag je ‘Merel haar ergernis’ zeggen, of moet het Merels ergernis of ‘de ergernis van Merel’ zijn?

  2. Leuk stukje. Ik vind zo-wie-zo jou stukjes erg leuk om te lezen. Via Merels weblog (de weblog van Merel, Merel haar weblog….) op jou site beland na het “ongeluk” stukje. Mijn lief heeft vorig jaar zijn been gebroken (was er maar één, maar wel op vijf plaatsen dus ook best een beetje erg). Sterkte de komende maanden!!!

  3. Ik vind ‘stukje’ ook verschrikkelijk, maar ik heb liever dat mensen de bezittelijk voornaamwoorden goed gebruiken. En sowieso schrijf je dus zo.

Geef een reactie

