Swaan’s Hoofd op Pluk de Nacht

Vanavond is de laatste avond van Pluk de Nacht op het Stenen Hoofd! Daarom hier integraal mijn 2e column van de Daily Pluk (zie www.plukdenacht.nl ), Swaan’s Hoofd:

Wegens het feit dat ik in vreugdevolle verwachting ben, maak ik dit jaar een alcoholloze Pluk mee. En dat is behoorlijk anders dan anders, kan ik je vertellen. Steeds afwisselend tussen sapjes en spa, bekijk ik het geheel nu met een zeer nuchtere blik.

 

De naam van het festival is, zoals jullie allen weten, Pluk de NACHT. En dat betekent dus, dat ‘het’ gebeurt, nadat het donker wordt. Het film kijken, het drinken, het dansen, het feesten, het ‘je ne sais quoi’. Tegen de tijd dat het feest echter los barst, sta ik zo te tollen op mijn benen van de moeheid, dat ik maak dat ik snel thuis kom om heerlijk te slapen. Bovendien is het ook niet altijd een pretje om steeds maar je dronken vrienden en bekenden aan te moeten horen, in hun eindeloze gezwam en onsamenhangendheid, terwijl je zelf broodje nuchter bent.

 

 

Maar er zitten ook voordelen aan nuchter Pluk mee maken. Ik heb namelijk de volgende dag geen kater en dat is wel een verademing. Ik heb geen hoofdpijn, geen bierpoep, geen algehele malaise. Ik weet ook alles nog van de avond ervoor (wat niet iedereen, die mij in dronken vertrouwen heeft genomen, misschien leuk vindt…) en kan redelijk fris weer aan een nieuwe dag beginnen.

 

Een ander grappig voordeel, maar soms ook nadeel, is dat ik, sinds ik zwanger ben, ontzettend veel ruik. Tot in details komen bepaalde geuren op me af. Soms lekkere geuren, soms geuren waarvan ik bijna over mijn nek ga. Na een paar dagen ruiken, kan ik je vertellen dat de ultieme geur van Pluk een combinatie is van (nat) zand, (nat) gras, bier, natuurlijke houtvuurtjes (deze geur blijft ook het langst in je kleding hangen), pizza, oma’s soep én, the secret ingredient, crêpes. Richting de uitgang komen daar de minder aangename geuren van de toiletten bij en bij de ingang is er toch écht heel sterk de geur van rucola, die daar waarschijnlijk langs het hek groeit.

 

Zoals ik al zei, het is een hele andere ervaring, een Pluk-editie zonder alcohol. Maar ik vermaak me prima. En ik kan het bovendien navertellen.

 

2 thoughts on “Swaan’s Hoofd op Pluk de Nacht”

  1. mooi al die geuren, zo kan ik met toch voorstellen hoe het is daar, al heb ik het festival (helaas) weer gemist dit jaar.
    Misschien nog een herkansing in Studio K. Hoe zou het daar ruiken?

  2. Toen ik zwanger was, rook ik ook beduidend beter. Dat was dikwijls ook een nadeel. Als mijn collega te dicht bij mij zat rook ik zijn voeten en ik was enorm gevoelig voor lijfgeuren. Bah

Geef een reactie

