Wandeling

Op mijn werk werd een accoustisch onderzoek uitgevoerd, naar aanleiding van klachten over geluidsoverlast van de buren. Dit hield in dat er twee mannetjes kwamen met gigantische versterkers, die ze in het pand neer hadden gezet, waar vervolgens een geluid uit kwam dat ongeveer klonk alsof er vijf vliegtuigen tegelijkertijd vlak boven je hoofd overvliegen…Een letterlijk oorverdovend lawaai dus.

Na een paar minuten deze herrie aangehoord te hebben, dacht ik, dit kan vast niet goed zijn, al deze harde decibellen, voor mijn ongeboren kindje, daar in mijn buik. Dus besloot ik een rondje te gaan lopen totdat het onderzoek klaar zou zijn.

Nu werk ik midden in de Jordaan en was het nog vroeg in de ochtend. Zodoende wandelde ik over vrijwel uitgestorven en stille grachten, met af en toe geluiden van spelende kinderen, bedrijvige mensen en vogeltjes.

Ik dronk een kopje koffie en las de krant en dacht: Wat fijn, deze ontspanning. Terwijl ik eigenlijk aan het werk had moeten zijn. In het café waar ik zat, bleek ik naast een soort mental coach te zitten. Hij voerde uitgebreide gesprekken aan de telefoon die er over gingen dat “je batterij opladen” niet hetzelfde was als “er doorheen zitten.” Aan het eind van het gesprek zei hij steeds: “Zal ik wat ik net zei misschien even voor je op papier zetten? Zodat je het nog even na kunt lezen? Dat is wel een goed idee he.” Help, dacht ik.

Op de terugweg naar mijn werk kwam ik de moeder van een vriendin tegen, die ik erg lang niet had gezien of gesproken. Ik vertelde over mijn zwangerschap en ze vond het fantastisch, zeker omdat ongeveer het laatste wat ze van me wist, was dat ik borstkanker had gehad. “Nou,” zei ze, ” dat is toch geweldig dat je zwanger bent! Dan was je nog niet klaar op deze wereld.”

En dat vond ik nou nog eens een mooie uitspraak. Precies, ik was gewoon nog niet klaar. Vandaar.

1 thought on “Wandeling”

Geef een reactie

