Alsof je er zelf voor kiest, zo’n scoot mobiel

Schreef ik eerder dat een scoot mobiel een babe magnet is, moet ik daar nu helaas aan toevoegen dat zo’n mobiel ook veel agressie, onbegrip en rare opmerkingen opwekt. Misschien omdat over het algemeen oude en/of dikke mensen in scoot mobiels door het leven gaan, en het blijkbaar raar is om een jong, fris iemand als M. er in te zien zitten. Ik weet het niet. Maar het is echt verbazingwekkend hoe veel rare blikken, vreemde opmerkingen, dubbel takes en ongemakkelijk lachen je te verduren krijgt. Dan fiets ik er natuurlijk ook nog naast met mijn nu toch wel duidelijk zichtbare zwangere buik. En dan snappen mensen het helemaal niet meer. Wat doet zo’n meisje bij zo’n gehandicapte jongen? Zou ze echt van hem zwanger zijn? Soms zie je deze gedachtes bijna letterlijk boven de hoofden van mensen hangen. 

Afgelopen vrijdagavond reden we naar huis en moesten we een hoge brug over. Ik op de fiets, M. op de scoot. M. gaf mij een duwtje met zijn hand op mijn onderrug, aangezien ik het niet helemaal dreigde te halen, toen een jongen achter ons riep:

“Ja hoor, lekker makkelijk, zo met je karretje je vriendin duwen.”

Wij negeerden hem en reden door, maar terwijl we door reden, werd ik er steeds bozer over.

Waarom, echt, dat zou ik ontzettend graag willen weten, waarom roepen mensen dit je toe? Ik snap het niet. Alsof je er voor kiest om in zo’n scoot mobiel te zitten? Want dat is zo razend gezellig. En dan kun je lekker makkelijk makkelijk mensen een duwtje geven, maar verder zit je natuurlijk voornamelijk voor de lol in zo’n invalidenwagentje…

En wat die jongen riep, was niet op een vriendelijk toon. Nee, de jongen vond het duidelijk raar wat hij zag. Dat kan. Dat mag. Maar waarom moet je daar dan ook nog iets over zeggen? Op dit soort momenten word ik echt moedeloos van de mensheid en zijn zogenaamde ‘beschaving.’

3 thoughts on “Alsof je er zelf voor kiest, zo’n scoot mobiel”

  1. Het is idioot hoe mensen oordelen. Zo ken ik iemand met MS die altijd uit moet leggen dat in een rolstoel zitten niet betekent dat je niet kleine stukjes kunt lopen (mensen kijken haar altijd ongegeneerd aan of na als ze uit de rolstoel stapt om iets te pakken in de supermarkt, bijvoorbeeld).
    Beschaving is echt maar een suikerlaagje, het stelt niks voor.
    Er zijn helaas echt veel te veel ultradomme mensen in de wereld die geen greintje inlevingsvermogen hebben- tot ze zelf iets overkomt, oh oh wat begrijpen ze andermans leed dan ineens goed.

  2. Mijn vader had MS. Tot drie jaar geleden, toen zijn lijf besliste dat het genoeg geweest was, kroop ik bij hem op schoot en karden we samen rond. Hij had geen scootmobiel maar een electrische rolstoel, hij was 100% verlamd en kon niet overweg met een scoot. Twee kerels van 1m90 gezellig bij elkaar in de stoel hadden veel bekijks maar weinigen voelden zich geroepen om vervelende opmerkingen te maken. En plezier dat wij daaraan beleefden, dat houdt U niet voor mogelijk!

Geef een reactie

