Voedselbank

Vanwege de decembermaand is er nu in de media aan de ene kant veel aandacht voor luxe, cadeaus en uitgebreid eten. Aan de andere kant is dit juist de tijd van het jaar dat er ook veel aandacht besteed wordt aan de minder bedeelden. Waarbij de voedselbanken steeds veel aandacht krijgen.

En daar wil het even over hebben. Fantastisch dat ze er zijn hoor, de voedselbanken. Voor een bepaalde groep mensen vast bittere noodzaak. Maar toch hou ik ook steeds het gevoel dat heel veel mensen die zo’n pakket krijgen gewoon nooit geleerd hebben met minder geld om te gaan. Laat staan met eten.

Zoals van de week bijvoorbeeld bij het programma “Herman helpt.” Herman den Blijker ging op pad met drie mensen die eten krijgen via de voedselbanken. Die mensen bleken echt geen idee te hebben hoe ze het meeste konden halen uit de weinig middelen die ze voor handen hadden. Eén mevrouw gooide de stronken van broccoli weg, terwijl je daar, zoals Herman zei, prima nog een soepje van kunt maken, dat je vervolgens in kunt vriezen. “Invriezen?” vroeg deze mevrouw vertwijfeld. Daar was ze nog niet op gekomen. Een andere voedselbanker legde het hele jaar door stukjes vlees in de vriezer, zodat er met kerst ge-gourmet kon worden. En ze keek hier heel zielig bij. Dat het toch zo ver had moeten komen. 

Mensen vinden maar dat ze recht hebben om elke dag vlees te kunnen eten. Dat is ten eerste helemaal niet gezond, ten tweede slecht voor het milieu en ten derde onzin. Vroeger aten mensen één keer per week vlees, of op feestdagen. De welvaartmaatschappij heeft ons allemaal doen denken dat we altijd overal recht op hebben, terwijl de realiteit gewoon niet zo is. Men wil én die breedbeeld televisie én een nieuwe auto én elke dag vlees. Soms is het gewoon kiezen en vooral prioriteiten stellen. 

Zelf ben ik opgegroeid in een gezin waar we het niet altijd erg breed hadden, maar mijn ouders hebben er altijd voor gezorgd dat ik niks te kort kwam. Met name op eten is er nooit bezuinigd. Misschien was het zelfs wel de grootste kostenpost! Want lekker eten is in mijn familie ontzettend belangrijk. Om niet te zeggen heilig. Mijn vader is een fantastische kok en weet van alles een feestmaal te maken. En daar gaat het volgens mij om. Dat je op een creatieve manier met de weinige middelen die je tot je beschikking hebt, weet om te gaan. Ga aan het eind van de middag naar de markt, dan is alles goedkoper. Trek eens een bouillon van die kippenbotten. Maak van restjes de volgende dag een ander maal. Zoals mijn vader zegt “I call this meal, a bit of yesterday, a bit of today and a bit of tomorrow.” En van deze manier met eten omgaan, heb ik nog elke dag voordeel.       

Daarom pleit ik voor een cursus “Creatief en bewust omgaan met voedingsmiddelen” voor alle mensen die een voedselpakket ontvangen. Alleen dan heeft het uitdelen van die pakketen zin, volgens mij.

13 thoughts on “Voedselbank”

  1. Ik kan een heel eind met je meegaan en snap ook wat je bedoelt. Maar ik denk ook dat de inhoud van die voedselpakketten iedere week verandert, dat het aan het aanbod ligt en dat het niet haalbaar is om elke keer iets creatiefs te verzinnen wat je met die spullen kunt doen. En als mensen niet wezenlijk geinteresseerd zijn in eten of eten bereiden, het zien als een manier om te overleven, dan zal daar geen cursus bij helpen vrees ik.
    Bij de voedselbank gebeurt alles op vrijwillige basis. Misschien dat iemand een kookboek kan maken met daarin de basisrecepten voor de meest voorkomende produkten in het pakket. Of een kookblog met dezelfde strekking. Goh… wat een idee…. 😉

  2. Ik volg je volledig. Via mijn werk kom ik vaak in kansarme situaties en ik sta er van versteld hoe slecht daar aan geldbehering wordt gedaan.
    “heropvoeding” ivm voedsel, geld, allerlei “luxe”artikelen is vaak aan de orde.

  3. Wat dacht je van een gemeenteraadslid die bedacht had dat mensen met weinig inkomen op kosten van de gemeente een breedbeeld tv zouden krijgen ! Alsof een breedbeeld tv een basisbehoefte is.

  4. Ik deel je mening. Zelf opgegroeid in een gezin waar op een gegeven moment vader’s inkomen wegviel, weet ik precies hoe het is om elk duppie om te moeten draaien. Mijn moeder hield nergens haar hand op, maar ging naast haar baan in het onderwijs ’s avonds bijwerken in de tvstudio’s in H’sum, in de catering! Naast extra geld kwam ze dan ook nog met de meest fantastische salades thuis die overbleven van buffetten 🙂
    wat ik niet snap: waarom gaan minder bedeelde mensen niet vaker aan het werk ipv die duffe uitkering? ook als je niets meer overhoudt krijg je er in elk geval een gevoel van eigenwaarde van.

  5. Hear, hear. Dit denk ik dus ook geregeld, maar ik ben altijd een beetje huiverig om het ook uit te spreken omdat ik mezelf dan zo hard vind klinken: wie ben ik om over anderen te oordelen? Maar goed, zo’n cursus is wel een heel constructief idee, ik wil graag meeschrijven aan die cursus hoor!

  6. Ik deel je mening. Mijn zusje vind het altijd raar dat ik iets niet op eet als ik het niet meer wil. Want ja, eten gooi je niet weg. Daar doen kinderen in Afrika en India een heuze moord voor.

    Misschien klinkt het wat oud bollig, maar zo zit ik in elkaar. Zo kun je beter een flesje drinken delen, want als je het zelf helemaal opdrinkt, dan moet je toch steeds naar de wc 😉

  7. Goed gezegd! Gisteren las ik “Armoede is geen ziekte, die je met geld moet bestrijden.” Kom zelf ook uit een weinig rijk nest, maar kwam niks te kort. Ik heb er juist veel van geleerd en ben mijn studietijd zonder een dubbeltje schuld doorgekomen. Armoede moet je bestrijden door mensen vaardigheden aan te leren. Vaardigheden om te werken, vaardigheden om met geld om te gaan.

  8. Nou ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht; natuurlijk zijn er mensen die dor een verkeerd bestedingspatroon in de problemen zijn geraakt, maar ik heb de afgelopen weken genoeg voorbeelden gezien van mensen die buiten hun schuld om in de ellende zijn geraakt en die de voedselbank echt nodig hebben. Ik vind dat jullie wel veel mensen over een kam scheren. Verder denk ik dat er in gezinnen waarin niet elk dubbeltje omgedraaid hoeft te worden, nog veel meer voedsel verspild wordt, misschein daar ook een cursusje tegenaan gooien?
    Maar oke; als je door je eigen schuld in de financiele zorgen zit, zoek dan een baan en hupsakee aan het werk. Jammer is het wel dat veel kinderen de klos zijn van de puinhoop die hun ouders er van maken.

  9. Amen!
    Er zullen zeker mensen zijn die een voedselpakket heel hard nodig hebben. Aan de andere kant zijn er ook gezinnen die zichzelf arm noemen, maar ondertussen wel allemaal een mobieltje hebben, allen zwaar verslaafd aan sigaretten zijn en ook nog tig huisdieren onderhouden. Dan zou ik zeggen: kick af van die sigaretten en doe je dieren de deur uit. Moet je zien hoeveel geld ze dan ineens overhouden voor zichzelf om van te leven. Kortom: leren omgaan met geld!

  10. Lieve Swaan,

    Ik snap wat je zegt en ook wel waarom je dit zegt. Maar je gaat wel erg kort door de bocht. Er is een groot verschil tussen elk dubbeltje moeten omdraaien en voor je dagelijks eten naar de voedselbank gaan. Bij het programma van Herman staat “goede” televisie op de eerste plaats! Ze gaan natuurlijk niet bij iemand filmen die van een stronkje brocoli een driesterrensoep voor 8 personen kan maken, dan is Herman immers niet meer nodig. Er wordt daar gewoon gezocht naar mensen die gebruik maken van de voedselbank en heel hard de hulp van Herman nodig hebben.

    Geloof niet alles wat je op je op tv ziet, in de krant leest of wat op internet te vinden is. De waarheid is altijd subjectief.

    Irene

Geef een reactie

