Sport versus kunst

Recentelijk las ik “Zoals dat gaat met wonderen” Dagboeken 2000-2007, van Arthur Japin. Ik vind de boeken die ik van hem gelezen heb allen erg mooi, ontroerend, herkenbaar en intrigerend. Het was dan ook  erg interessant om door middel van die dagboeken een tijdje in zijn hoofd te kunnen vertoeven. Bovendien waren het veelal korte fragmenten, en dat was prettig lezen, aangezien mijn concentratie te wensen over laat de laatste tijd.

Al lezend, vond ik sommige passages zo treffend opgeschreven, dat ik ze aan ging strepen. Bij deze wil ik de volgende overpeinzing van Japin graag met jullie delen, omdat er voor mij heel veel waarheid in zit. Ik ben zelf namelijk helemaal niet van de sport en ook niet van de competitie. Bij alle sporten die ik als kind uitgeprobeerd heb (zoals judo, badminton en roeien. ja, heel divers inderdaad) haakte ik standaard af als het competitie-element aan de orde kwam.

Hier het fragment:

“Sport is het tegenovergestelde van kunst. Sport impliceert competitie. Competitie kan alleen bestaan in de omgang met anderen. Sport veronderstelt dat iemand de beste kan zijn zodat de rest van hem kan verliezen. Kunst gaat uit van het individu. Een eenling schept iets en hoeveel mensen die schepping vervolgens ook waarnemen, ieder zal die op zijn eigen wijze zien. Daarbij kan de ene perceptie onmogelijk beter zijn dan de andere.”  

Ik moest aan deze passage denken toen ik van de week De Wereld Draait Door keek en zwemmer Maarten van der Weijden aan zanger Huub van der Lubbe vroeg of het voor hem belangrijk was of De Dijk de Popprijs had gewonnen. Maarten was oprecht verbaasd dat het Huub niet zo veel uit scheen te maken. Het is natuurlijk makkelijk praten als je de prijs daadwerkelijk op zak hebt, maar ik denk dat Huub het echt meende. Hij is dan niet die eenling, waar Japin het over heeft, maar onderdeel van een gezelschap. En op dat punt ben ik het dan ook niet met Japin eens. Kunst wordt ook vaak in groepsverband gecreëerd. Maar het was wel een mooi voorbeeld van twee werelden die elkaar ontmoeten en proberen te begrijpen.

One thought on “Sport versus kunst”

Geef een reactie

