Allochtoon

“Jij bent niet helemaal Nederlands, toch?” vraagt de Turkse taxi chauffeur.

“Eh nee,” antwoord ik.

“Een half bloed?”

“Nou eh, mijn vader is Russisch” zeg ik snel. Dat is niet waar, maar ik heb geen zin om mijn ingewikkelde achtergrond uit te leggen. En mijn Joodse roots vallen ook niet altijd in goede aarde.

“Aha. Ja, ik wil niet discrimineren hoor, maar half bloed mensen zijn anders dan blonde Nederlanders. “

Dit is denk ik als een compliment bedoeld. Dat wij, de donkerharige multiculti mensen aardiger zijn dan de gemiddelde botte, Hollandse kaaskop.

Ik lach vriendelijk en zeg:  “En ze zijn ook zo lang he! Die Nederlanders!”

De Turkse taxi chauffeur reageert hier niet op.

Het is even stil. Dan zeg ik: “En mijn moeder is Engels, dus ik ben ook een allochtoon.”

“Ja, ja.” Stilte. “Wat een wind he?” De Turkse taxi chauffeur gaat weer ouderwets verder over het weer.

 

Geef een reactie

