Het leesvirus

Elke donderdagochtend ben ik leesouder in de klas van Zef. Dat is erg leuk om te doen en bovendien vertederend om te zien: al die kinderen in groep 3 die heel hard aan het werk zijn om te leren lezen en schrijven. De een gaat het wat makkelijker af dan de ander. Zo bleek toen de meester wat tegen ons wilde zeggen van de week. Namelijk, dat Zef zijn AVI heeft gehaald. Dat houdt blijkbaar in dat hij qua lezen op het niveau is van eind groep 3! “Ja, da’s wel wat eerder dan anders!” zei de meester er vrolijk bij.

Is er een groter woord dan trots? Dan zou ik dat gebruiken. Ik was in ieder geval zo trots dat ik bijna barstte. Want ik hou zelf zo veel van lezen. Niks fijner dan met een boek in een hoek, hoewel ik dat sinds de kinderen er zijn veel te weinig doe de laatste jaren…Maar goed, wel lezen we elke avond voor. En sinds Zef in groep 3 zit leest hij zelf ook elke avond een paar pagina’s.

Die donderdag in de klas vertelde de meester het ook aan de klas, dat Zef z’n AVI had gehaald, net als twee andere kinderen in de klas. Enkele kinderen begonnen te klappen. Daarna vroeg de meester aan Zef hoe dat kwam, dat hij zo goed kon lezen. Zef was stil. De meester zei: “Omdat je elke dag leest, toch?” Zef knikte. “En omdat je lezen leuk vindt, toch?” Weer knikte Zef braaf. Daarna mochten de kinderen zelf een boekje uitzoeken. Zef keek me glunderend aan.

’s Avonds bij het naar bed brengen hadden we het over de dag en Zef zei: “Als je niet kunt lezen, dan heb je niks te doen!”

Heel heel misschien heb ik dan toch dat leesvirus ook echt aan hem overgebracht. One down. One to go.

Geef een reactie

