Verhaal

Eindelijk was het zover: mijn schrijfretraite was aangebroken! Een lieve collega die een weekendje weg ging, had me genereus haar huis in het landelijke Noord Holland aangeboden, zodat ik in alle rust (lees: zonder kinderen, man, de grote berg met was, de administratie, vele TO DO lijstjes etc.) eindelijk eens echt kon schrijven. Aan dat kinderboek dus.

Op de eerste dag las ik veel. Maar vooral ontspande ik en genoot van het uitzicht op weilanden en schaapjes en paarden en de stilte om me heen. Ik nam me voor om de volgende dag eens vroeg te beginnen met schrijven, maar eerst keek ik nog even wat televisie. En toen kwam opeens de wereld en daarmee de angst en ellende binnen. Parijs, vrijdag 13 november 2015.

De volgende dag probeerde ik met frisse moed aan de slag te gaan en niet te denken aan de vreselijkheden. Gewoon te doen alsof het niet was gebeurd. Maar dat was onmogelijk natuurlijk.

En zo probeerde ik me het hele weekend te concentreren op mijn verhaal, mijn boek in wording, terwijl de wereld ondertussen in brand staat. Nog meer dan anders. Het is me niet gelukt om veel te schrijven helaas. Wel heb ik veel nagedacht. Want wat me op de been houdt: de wereld heeft verhalen nodig. Mooie verhalen, troostende verhalen, ontroerende verhalen. Ik ploeter verder en hoop dat mijn boek er ooit komt. Want dat is wat we nog hebben: hoop.

2 thoughts on “Verhaal”

  1. Mooi Swaan. En inderdaad: we hebben verhalen nodig (en muziek trouwens ook)!
    Ik word graag op de been gehouden door mooie verhalen, dus de volgende keer dat ik de hort op ga stel ik graag mijn Noord Brabantse stulpje ter beschikking voor je.

Geef een reactie

